jueves, 28 de marzo de 2013

Presentació del Projecte d'intervenció

INTERVENCIÓ EN LA MANCA DE LÍMITS A L’ETAPA D’EDUCACIÓ INFANTIL
Un cas de manca de límits generalitzat en els cinc grups- classe de P4

Sovint constatem que el desenvolupament i l’aprenentatge dels infants es veu frenat per el baix autocontrol que tenen aquests sobre la seva pròpia conducta, freqüentment derivat per una manca de normes i límits ( García, Lahora, 2010)[1] generada per l’ús d’estils educatius – familiar i/o escolars - excessivament permissius.  Al context escolar, des de ja fa un temps, s’adverteix com els nens, des de les primeres etapes, cada vegada més manen als seus pares i mares. Els infants arriben a l’escola i els costa especialment seguir un mínim de normes necessàries per treballar de manera conjunta, col·lectiva, confiada  i respectuosa.


Paraules clau: desenvolupament i aprenentatge infantil , normes, límits, baix autocontrol de la conducta, context familiar, context escolar.

DESCRIPCIÓ DEL TEMA DEL PROJECTE

Descripció del context d’intervenció

El projecte d’intervenció es durà a terme a un centre educatiu  privat –concertat de caire religiós cristià que imparteix els nivells reglats d’infantil, primària, educació secundària obligatòria (ESO), batxillerats i cursos de formació professional. El centre compta amb un equip d’orientació psicopedagògica per cada etapa: infantil i primària, secundària, batxillerat, i formació professional.

El projecte d’intervenció dissenyat es centra en l’etapa d’infantil, una etapa amb un sentit i significat propis, en la qual es defineixen uns objectius i un continguts específics i que necessita una estructura, un funcionament i una organització particulars segons les necessitats dels alumnes que acull. Els alumnes d’aquesta etapa, més que en qualsevol altre nivell educatiu, es caracteritzen per la diversitat, donat la quantitat i qualitat dels canvis que es produeixen en els primers anys de vida. En aquesta etapa es fa totalment imprescindible vetllar per mantenir una relació estreta entre el centre i la família, ja que d’això en depèn la funció educativa dels centres i sobretot el desenvolupament òptim dels infants.

El projecte pretén abordar una situació actual que s’està vivint al nivell de P4 en el transcurs d’aquest curs 2012-2013.

Descripció de la situació

A finals del primer trimestre d’aquest curs, al centre, es realitza una reunió extraordinària, a petició de l’equip docent de P4, amb l’equip directiu i l’equip d’orientació psicopedagògica, per tractar una problemàtica que cada vegada és més present a les aules d’infantil – la manca de límits - però que aquest any, al curs de P4, està generant una situació insostenible. L’equip docent refereix sentir-se desbordat i demana ajuda per tal de fer front a la problemàtica.

Objectius de la intervenció

La finalitat de la intervenció és generar un procés de reflexió sobre la situació- problema i oferir eines i recursos a l’equip docent, especialment a les tutores dels grups de P4 per tal de gestionar la situació- problema a l’aula. Per tal d’assolir aquesta finalitat cal establir diversos objectius previs tals com: contextualitzar la demanda, definir i delimitar la problemàtica de “manca de límits” a l’aula, crear una representació conjunta del cas i de les accions que cal dur a terme, i, coordinar les accions dels diferents agents implicats.

Productes de la intervenció

Els productes que es generaran en el transcurs de la intervenció són tres:

·         L’assessorament a l’equip docent de P4, principalment, a les tutores dels cinc grups-classe.
·         L’elaboració d’un qüestionari  per a professors sobre problemes de conducta per manca de límits a educació infantil.
·         L’elaboració d’un document-guia intern que reculli estratègies i recursos per a l’equip docent per tal de fer front a problemàtiques relacionades amb la manca de límits a l’escola.

SUBJECTES, NIVELL DE LA PRÀCTICA EDUCATIVA I DIMENSIONS D’ANÀLISIS

La intervenció afectarà principalment a les tutores dels cinc grups – classe de P4 , però es pot fer extensible en un futur a tot l’equip docent d’educació infantil. Així doncs, el projecte d’intervenció es desenvoluparà a dos nivells de la pràctica educativa: a nivell d’aula-equip, i a nivell de centre, en el cas que els productes de la intervenció s’adoptin com a mesures preventives de possibles situacions similars. 

Les variables d’anàlisi de la pràctica educativa rellevants per a les tasques d’intervenció psicopedagògica implicades en el projecte són les següents:

-          Percepció subjectiva de les cinc tutores de P4 sobre l’abast de la situació problema en el seu grup- classe.
-          Comportament i estratègies utilitzades en relació a les normes i límits de les tutores a l’aula.
-          Comportament dels alumnes en relació a les normes i límits a l’aula.
-          Característiques del context aula on es desenvolupa la classe: ambient, característiques físiques.




[1] García,L, Lahora,C (2010) Acceptar normes i límits des de les primeres edats. Guix d’Infantil . núm. 58 .p. 33-38 . novembre-desembre Recuperat desembre del 2012 des de: http://webfacil.tinet.org/usuaris/jcornado/1.Acceptar_normes_20110326000343.pdf

No hay comentarios:

Publicar un comentario