CAS B - Alumna de 4rt de Primària Edat: 8 anys
FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA
Demanda realitzada l’últim trimestre del
passat curs de 3r de Primària per la tutora a través d’un full de derivació
psicopedagògica.
Contingut
de la demanda
|
“És
una nena que en el transcurs de 3r ha anat millorant però molt lentament.
Sovint actua com una nena petita reclamant l’atenció de l’adult. Mostra
dificultats en les àrees instrumentals. Sol·licitaria passar una prova per
valorar lectoescriptura i capacitats” La tutora destaca
dificultats en els següents aspectes: Atenció i concentració, raonament,
lectura, escriptura, matemàtiques .
|
FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES
La Psicopedagoga fa una reunió de
coordinació amb la nova tutora de 4rt de primària de l’alumna durant el primer trimestre. En
aquesta reunió la Psicopedagoga informa que a finals del curs passat la tutora
de l’alumna va realitzar un full de derivació psicopedagògica per tal d’avaluar
a l’alumna en relació a la problemàtica. Es demana a la tutora que informi als
pares i a l’alumna sobre el procés d’avaluació que es durà a terme.
Informació
rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
|
|
P3
|
S’aprecien dificultats
en la parla, però en general s’observa una bona evolució
|
P4
|
Pendent d’exploració
logopèdica. Sembla que li costa seguir el ritme de la classe, fa molt
per imitació, es distreu constantment.
Es planteja la
possibilitat d’un suport logopèdic extern que doni pautes per treballar a
casa.
A P5 s’acabarà de
concretar, primer es vol veure l’evolució.
|
P5
|
L’evolució no és
favorable. Es realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic.
Els aspectes que preocupen a la tutora són: les dificultats d’atenció, la
lectoescriptura i el raonament. La psicopedagoga decideix passar una prova de
capacitats, els resultats del WPSSI mostren unes capacitats totalment
normals ( escala verbal= 93, escala manipulativa =106, QI total=99) Es
decideix incloure-la en el grup de reforç de llenguatge.
|
1r
|
Es mostra
participativa i motivada. S’aprecia una evolució en la lectoescriptura.
Continua en el grup de reforç de llenguatge.
|
2n
|
Fluixa
en general en tots els aprenentatges. Té
un ritme de treball lent. Li costa molt raonar. Poc autònoma. Reclama
molta atenció de l’adult i mostra una actitud insegura. Continua amb el
reforç de llenguatge i se l’afegeix al reforç de matemàtiques.
|
3r
|
Poc
motivada, estudia i treballa poc a casa.
Fluixa en general en tots els aprenentatges. Es realitza una reunió amb els
pares per recomanar reforç psicopedagògic extern, però els pares no ho
accepten. Es realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic
sol·licitant valorar capacitats i dificultats en la lectoescriptura.
|
Informació
rellevant en relació al context individual i familiar
|
- Té dos germans bessons 5 anys més petits que
ella.
- Els pares la sobreprotegeixen, li exigeixen
poc.
- Ella adopta una actitud de nena molt més
petita. Està infantilitzada i insegura.
|
FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ
Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga
decideix avaluar a l’alumne mitjançant les següents tècniques: el WISC- IV i el
TALEC
Tècniques
|
Justificació
|
WISC-IV |
Ens permet obtenir un indicador del
nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com
a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles punts forts i dèbils de l’alumne que ens
ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser
una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats
cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup
normatiu que li correspon.
|
TALEC |
Per tal d’avaluar la
lectoescriptura s’ha seleccionat aquesta prova curricular. El TALEC ens permet determinar
els nivell de la lectura i escriptura de l’alumne i posicionar-lo en relació
al nivell general que li correspondria en funció de la seva edat. A més, també permet discriminar punts forts
i dèbils de l’alumne. Tal i com indica el manual d’administració del TALEC ,
com que ens trobem al primer trimestre del curs encara correspon passar els
subtest de nivell III , equivalent a 3r de primària.
|
FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT
DEL PLA ACORDAT
FASE
F: COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE
LA FEINA
1.
Administració WISC-IV:
4ª sessió de
pràctiques -Dimecres
10-10-2012
Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la
Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11
subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu, són els següents:
|
|
PD
|
PE
|
Suma
PE
|
PComp.
|
Percentil
|
CV
|
SEMBLANCES
S
|
12
|
9
|
33
|
107
|
67
|
VOCABULARI
V
|
22
|
19
|
||||
COMPRENSIÓ
C
|
23
|
15
|
||||
RP
|
CUBS
CC
|
34
|
12
|
35
|
109
|
73
|
CONCEPTES
Co
|
16
|
11
|
||||
MATRIUS M
|
19
|
12
|
||||
MT
|
DÍGITS
D
|
11
|
7
|
20
|
99
|
48
|
LLETRES I NÚMEROS LN
|
17
|
13
|
||||
(ARITMÈTICA)
A
|
17
|
9
|
||||
VP
|
CLAUS
Cl
|
32
|
8
|
17
|
93
|
33
|
RECERCA DE SÍMBOLS BS
|
16
|
9
|
||||
|
|
QI TOTAL
|
105
|
103
|
57
|
Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales
principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i
Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient
Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de
l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup
format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o
habilitat cognitiva. El QI total de
l’alumne ha resultat ser de 103 i es troba en el promig dins dels límits. Aquest,
tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], es pot interpretar
com a una estimació fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la
diferència entre la puntuació del QI
total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és
menor de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques).
Els resultats més baixos els trobem a l’índex de
Velocitat de processament , on l’alumne ha obtingut una puntuació de 93. L’índex de Velocitat de processament analitza
la capacitat per focalitzar l’atenció, explorar, ordenar i/ o discriminar
informació visual amb rapidesa i eficàcia . Aquest índex consta de dos proves
obligatòries i una d’específica. Pel que fa
a les obligatòries: Claus( Cl) i Recerca de símbols (BS) mesuren
habilitats de rapidesa associativa, aprenentatge, percepció visual, coordinació
viso-manual, atenció, motivació i resistència davant de tasques repetitives.
Tot i que aquest és l’índex on s’ha obtingut la puntuació global més baixa, el
punt dèbil de l’alumna s’identifica al subtest de Dígits ( D) propi de l’índex
de Memòria de treball. Aquest subtest valora memòria immediata en retenció de
sèries creixents de dígits, suposa atenció conscient i resistència a la
distracció.
2. Administració
del TALEC
5ª sessió de
pràctiques -Dilluns
15-10-2012
Es prepara el material per a la sessió d’avaluació ,la
Piscopedagoga administra la prova de lectura del TALEC a l’alumna i jo
posteriorment la part d’escriptura. La valoració global en relació als
resultats obtinguts en les proves de lectura indiquen:
·
En la lectura de lletres: dins
del seu nivell però el nombre d’errors
és alt en comparació al grup normatiu. S’evidencien molts errors de consonant
castellana.
·
En la lectura de síl·labes: dins
del seu nivell. El nombre d’errors és baix en relació al grup normatiu.
·
En la lectura de paraules: No
està al seu nivell tant pel que fa a nombre d’errors ( nivell I) com en temps (
nivell II). Error principal: sil·labeig
·
En la lectura del text: Se situa en un nivell més baix del que li
pertoca tant pel que fa a temps com a errors.
·
Comprensió: dins del seu
nivell però tirant a la baixa. Requereix molt de temps per processar la
informació.
.
La valoració global en relació als resultats obtinguts en
les proves d’escriptura indiquen:
·
En la còpia: dins del seu
nivell. No realitza cap error.
·
En el dictat: Ha assolit la
ortografia natural tot i que se situa al seu nivell a la baixa. Pel que fa a
l’ortografia arbitrària es troba a nivell de II , un nivell inferior al que li
pertocaria.
·
En la redacció: el nombre d’errors realitzats de tipus
sintàctic la situen en el nivell que li pertoca però per sota de la
mitjana.
Els resultats del TALEC indiquen que l’alumna té
dificultats en la lectura de paraules i textos, ja que s’aprecien molts errors
de sil·labeig i lentitud generalitzada. També s’aprecien dificultats en
l’escriptura donat l’elevat nombre d’errors d’ortografia arbitrària i de
sintaxi que ha comès l’alumna, i que la situen per sota del nivell que correspon
al seu grup normatiu.
FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE
TREBALL SEGUIT
FASE C: REFORMULAR EL PROBLEMA
I ELS OBJECTIUS
En el transcurs del procés d’avaluació i a la llum de la
informació obtinguda amb els instruments administrats s’ha plantejat la necessitat
de reformular el problema i els
objectius. Així doncs s’ha evidenciat la necessitat d’avaluar altres aspectes
rellevants de l’alumna que podrien estar implicats en la problemàtica és per
això que es decideix fer ús d’una altra tècnica de recollida d’informació, el
BASC S-2 , una prova estandaritzada en format autoinforme que ens permetrà
avaluar aspectes de la personalitat i del comportament de l’alumna.
FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT
DEL PLA ACORDAT
FASE
F: COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE
LA FEINA
3. Administració
del BASC S-2
6ª sessió de pràctiques -Dimecres 17-10-2012
Una vegada he administrat l’autoinforme a l’alumna es
procedeix a la seva correcció.. Els resultats obtinguts mostren puntuacions
significatives en les següents escales i dimensions.
|
|
Pt
|
ESCALES ADAPTATIVES |
Relacions interpersonals |
30
|
Confiança en sí mateix |
33
|
Pel que fa a les escales que avaluen escales adaptatives
s’observen puntuacions molt baixes en
les escales : Relacions interpersonals que avalua l’establiment d’un patró adequat de comunicació i relació amb els
altres; i Confiança en sí mateix que
valora la creença d’un mateix en relació a si és capaç de realitzar les
activitats i tasques proposades (autoeficàcia)
En la demanda
d’intervenció feta per la tutora de 3r, es sol·licitava una valoració de les
capacitats de l’alumna per tal d’explicar les dificultats que aquesta presenta
en les àrees instrumentals sobretot en la lectoescriptura. Les dificultats en
la lectoescriptura s’han fet patents en l’administració del TALEC, però
aquestes dificultats no poden ser explicades per la presència de capacitats
cognitives baixes en l’alumna, ja que els resultats del WISC- IV mostren un QI
dins del promig que li pertoca per edat. La interpretació dels resultats del BASC
S-2 indiquen que l’alumna té poca autoconfiança i baixa autoestima, aspectes
que podrien ser en part els causants de les dificultats identificades en la
lectoescriptura i del baix rendiment escolar.
FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE
TREBALL SEGUIT
FASE H: PLANTEJAR LA CONTINUÏTAT
DEL PROCÉS
- Entrevista amb els pares ( tutora i psicopedagoga)
En aquesta reunió s’exposen i
s’expliquen els resultats obtinguts durant el procés d’avaluació de l’alumna:
capacitats cognitives normals, autoconfiança i atuoestima baixes, dificultat en
l’aprenentatge de la lectoescriptura, i, personalitat regressiva i immadura.
Es proposa als pares treballar
aquestes dificultats amb l’ajuda d’ un reforç psicopedagògic i logopèdic extern
abans d’optar per la opció de fer un diagnòstic diferencial d’un Trastorn
Específic del Llenguatge. Se’ls ofereix
diferents contactes de professionals i finalment els pares es decanten per una
professional titulada en pedagogia i logopèdia.
- Coordinació amb la pedagoga/logopeda externa ( tutora i psicopedagoga)
15ª
sessió de pràctiques -Dilluns 26-11-2012
En aquesta
reunió es fa un traspàs d’informació a la pedagoga/logopeda externa per tal de
crear una representació conjunta del cas.S’acorda que el treball de la professional
externa amb l’alumna anirà dirigit a assolir principalment 3 objectius: 1) Una millora en la
lectoescriptura, treballant sobretot escriptura ( gramàtica, ortografia i
semàntica) 2) Potenciar l’autoestima i la motivació 3) Assolir un mínim en els
hàbits d’estudi . I es pacta realitzar una reunió de seguiment de cara a finals
del segon trimestre.
[1] Flanagan, D.P.
y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el
WISC-IV. Madrid:
TEA Ediciones P.343
No hay comentarios:
Publicar un comentario