Cas B


CAS B - Alumna de 4rt de Primària                                                                            Edat: 8 anys

FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA

Demanda realitzada l’últim trimestre del passat curs de 3r de Primària per la tutora a través d’un full de derivació psicopedagògica.

Contingut de la demanda
“És una nena que en el transcurs de 3r ha anat millorant però molt lentament. Sovint actua com una nena petita reclamant l’atenció de l’adult. Mostra dificultats en les àrees instrumentals. Sol·licitaria passar una prova per valorar  lectoescriptura i capacitats” La tutora destaca dificultats en els següents aspectes: Atenció i concentració, raonament, lectura, escriptura, matemàtiques .

FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES

La Psicopedagoga fa una reunió de coordinació amb la nova tutora de 4rt de primària  de l’alumna durant el primer trimestre. En aquesta reunió la Psicopedagoga informa que a finals del curs passat la tutora de l’alumna va realitzar un full de derivació psicopedagògica per tal d’avaluar a l’alumna en relació a la problemàtica. Es demana a la tutora que informi als pares i a l’alumna sobre el procés d’avaluació que es durà a terme.

Informació rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
P3
S’aprecien dificultats en la parla, però en general s’observa una bona evolució
P4
Pendent d’exploració logopèdica. Sembla que li costa seguir el ritme de la classe, fa molt per imitació, es distreu constantment.
Es planteja la possibilitat d’un suport logopèdic extern que doni pautes per treballar a casa.
A P5 s’acabarà de concretar, primer es vol veure l’evolució.
P5
L’evolució no és favorable. Es realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic. Els aspectes que preocupen a la tutora són: les dificultats d’atenció, la lectoescriptura i el raonament. La psicopedagoga decideix passar una prova de capacitats, els resultats del WPSSI mostren unes capacitats totalment normals ( escala verbal= 93, escala manipulativa =106, QI total=99) Es decideix incloure-la en el grup de reforç de llenguatge.
1r
Es mostra participativa i motivada. S’aprecia una evolució en la lectoescriptura. Continua en el grup de reforç de llenguatge.
2n
Fluixa en general en tots els aprenentatges. Té un ritme de treball lent. Li costa molt raonar. Poc autònoma. Reclama molta atenció de l’adult i mostra una actitud insegura. Continua amb el reforç de llenguatge i se l’afegeix al reforç de matemàtiques.
3r
Poc motivada, estudia i treballa poc a casa. Fluixa en general en tots els aprenentatges. Es realitza una reunió amb els pares per recomanar reforç psicopedagògic extern, però els pares no ho accepten. Es realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic sol·licitant valorar capacitats i dificultats en la lectoescriptura.

Informació rellevant en relació al context individual i familiar
- Té dos germans bessons 5 anys més petits que ella.
- Els pares la sobreprotegeixen, li exigeixen poc.
- Ella adopta una actitud de nena molt més petita. Està infantilitzada i insegura.

FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumne mitjançant les següents tècniques: el WISC- IV i el TALEC

Tècniques
Justificació
WISC-IV
Ens permet obtenir un indicador del nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles  punts forts i dèbils de l’alumne que ens ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup normatiu que li correspon.
TALEC
Per tal d’avaluar la lectoescriptura s’ha seleccionat aquesta prova curricular. El TALEC ens permet determinar els nivell de la lectura i escriptura de l’alumne i posicionar-lo en relació al nivell general que li correspondria en funció de la seva edat.  A més, també permet discriminar punts forts i dèbils de l’alumne. Tal i com indica el manual d’administració del TALEC , com que ens trobem al primer trimestre del curs encara correspon passar els subtest de nivell III , equivalent a 3r de primària.

FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F:  COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

1.      Administració WISC-IV:
4ª sessió de pràctiques -Dimecres 10-10-2012

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11 subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu, són els següents:



PD
PE
Suma
PE
PComp.
Percentil
CV
SEMBLANCES                     S
12
9
33
107
67
VOCABULARI                     V
22
19
COMPRENSIÓ                    C
23
15
RP
CUBS                                 CC
34
12
35
109
73
CONCEPTES                     Co
16
11
MATRIUS                          M
19
12
MT
DÍGITS                                D
11
7
20
99
48
LLETRES I NÚMEROS     LN
17
13
(ARITMÈTICA)                   A
17
9
VP
CLAUS                                Cl
32
8
17
93
33
RECERCA DE SÍMBOLS   BS
16
9


QI TOTAL
105
103
57













Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o habilitat cognitiva. El QI  total de l’alumne ha resultat ser de 103 i es troba en el promig dins dels límits. Aquest, tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], es pot interpretar com a una estimació fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la diferència entre la puntuació del  QI total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és menor de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques).

Els resultats més baixos els trobem a l’índex de Velocitat de processament , on l’alumne ha obtingut una puntuació de 93.  L’índex de Velocitat de processament analitza la capacitat per focalitzar l’atenció, explorar, ordenar i/ o discriminar informació visual amb rapidesa i eficàcia . Aquest índex consta de dos proves obligatòries i una d’específica. Pel que fa  a les obligatòries: Claus( Cl) i Recerca de símbols (BS) mesuren habilitats de rapidesa associativa, aprenentatge, percepció visual, coordinació viso-manual, atenció, motivació i resistència davant de tasques repetitives. Tot i que aquest és l’índex on s’ha obtingut la puntuació global més baixa, el punt dèbil de l’alumna s’identifica al subtest de Dígits ( D) propi de l’índex de Memòria de treball. Aquest subtest valora memòria immediata en retenció de sèries creixents de dígits, suposa atenció conscient i resistència a la distracció.

2.      Administració del TALEC
5ª sessió de pràctiques -Dilluns 15-10-2012

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació ,la Piscopedagoga administra la prova de lectura del TALEC a l’alumna i jo posteriorment la part d’escriptura. La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves de lectura indiquen:

·         En la lectura de lletres: dins del seu nivell però el  nombre d’errors és alt en comparació al grup normatiu. S’evidencien molts errors de consonant castellana.
·         En la lectura de síl·labes: dins del seu nivell. El nombre d’errors és baix en relació al grup normatiu.
·         En la lectura de paraules: No està al seu nivell tant pel que fa a nombre d’errors ( nivell I) com en temps ( nivell II). Error principal: sil·labeig
·         En la lectura del text:  Se situa en un nivell més baix del que li pertoca tant pel que fa a temps com a errors.
·         Comprensió: dins del seu nivell però tirant a la baixa. Requereix molt de temps per processar la informació.
.
La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves d’escriptura indiquen:

·         En la còpia: dins del seu nivell. No realitza cap error.
·         En el dictat: Ha assolit la ortografia natural tot i que se situa al seu nivell a la baixa. Pel que fa a l’ortografia arbitrària es troba a nivell de II , un nivell inferior al que li pertocaria.
·         En la redacció:  el nombre d’errors realitzats de tipus sintàctic  la situen en el  nivell que li pertoca però per sota de la mitjana.

Els resultats del TALEC indiquen que l’alumna té dificultats en la lectura de paraules i textos, ja que s’aprecien molts errors de sil·labeig i lentitud generalitzada. També s’aprecien dificultats en l’escriptura donat l’elevat nombre d’errors d’ortografia arbitrària i de sintaxi que ha comès l’alumna, i que la situen per sota del nivell que correspon al seu grup normatiu.

FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE C: REFORMULAR EL PROBLEMA I ELS OBJECTIUS

En el transcurs del procés d’avaluació i a la llum de la informació obtinguda amb els instruments administrats s’ha plantejat la necessitat de reformular el problema  i els objectius. Així doncs s’ha evidenciat la necessitat d’avaluar altres aspectes rellevants de l’alumna que podrien estar implicats en la problemàtica és per això que es decideix fer ús d’una altra tècnica de recollida d’informació, el BASC S-2 , una prova estandaritzada en format autoinforme que ens permetrà avaluar aspectes de la personalitat i del comportament de l’alumna.

FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F:  COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

3.      Administració del BASC  S-2
6ª sessió de pràctiques -Dimecres 17-10-2012

Una vegada he administrat l’autoinforme a l’alumna es procedeix a la seva correcció.. Els resultats obtinguts mostren puntuacions significatives en les següents escales i dimensions.



Pt
ESCALES ADAPTATIVES
Relacions interpersonals
30
Confiança en sí mateix
33

Pel que fa a les escales que avaluen escales adaptatives s’observen puntuacions molt baixes en les escales : Relacions interpersonals que avalua l’establiment d’un patró adequat de comunicació i relació amb els altres; i Confiança en sí mateix  que valora la creença d’un mateix en relació a si és capaç de realitzar les activitats i tasques proposades (autoeficàcia)  

En la demanda d’intervenció feta per la tutora de 3r, es sol·licitava una valoració de les capacitats de l’alumna per tal d’explicar les dificultats que aquesta presenta en les àrees instrumentals sobretot en la lectoescriptura. Les dificultats en la lectoescriptura s’han fet patents en l’administració del TALEC, però aquestes dificultats no poden ser explicades per la presència de capacitats cognitives baixes en l’alumna, ja que els resultats del WISC- IV mostren un QI dins del promig que li pertoca per edat.  La interpretació dels resultats del BASC S-2 indiquen que l’alumna té poca autoconfiança i baixa autoestima, aspectes que podrien ser en part els causants de les dificultats identificades en la lectoescriptura i del baix rendiment escolar.

FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE H: PLANTEJAR LA CONTINUÏTAT DEL PROCÉS

  •          Entrevista amb els pares ( tutora i psicopedagoga)
En aquesta reunió s’exposen i s’expliquen els resultats obtinguts durant el procés d’avaluació de l’alumna: capacitats cognitives normals, autoconfiança i atuoestima baixes, dificultat en l’aprenentatge de la lectoescriptura, i, personalitat regressiva i immadura.
Es proposa als pares treballar aquestes dificultats amb l’ajuda d’ un reforç psicopedagògic i logopèdic extern abans d’optar per la opció de fer un diagnòstic diferencial d’un Trastorn Específic del Llenguatge.  Se’ls ofereix diferents contactes de professionals i finalment els pares es decanten per una professional titulada en pedagogia i logopèdia.

  •         Coordinació amb la pedagoga/logopeda externa ( tutora i psicopedagoga)
15ª sessió de pràctiques -Dilluns 26-11-2012

En aquesta reunió es fa un traspàs d’informació a la pedagoga/logopeda externa per tal de crear una representació conjunta del cas.S’acorda que el treball de la professional externa amb l’alumna anirà dirigit a assolir principalment 3 objectius: 1) Una millora en la lectoescriptura, treballant sobretot escriptura ( gramàtica, ortografia i semàntica) 2) Potenciar l’autoestima i la motivació 3) Assolir un mínim en els hàbits d’estudi . I es pacta realitzar una reunió de seguiment de cara a finals del segon trimestre.



[1] Flanagan, D.P. y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones P.343

No hay comentarios:

Publicar un comentario