Cas D

CAS D -Alumne de 2n de Primària                                                                   Edat: 8 anys


FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA

Demanda realitzada al 3r trimestre del passat curs de 2n de Primària ( l’alumne repeteix ) a través d’un full de derivació psicopedagògica.

Contingut de la demanda
“Tot i haver repetit 1r  no ha evolucionat prou satisfactòriament en l’àrea del llenguatge. Quan escriu fa moltes omissions i inventa. Sol·licito passar proves de capacitats” Aspectes que preocupen a la tutora: raonament, lectura i escriptura.

FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES

La Psicopedagoga fa una reunió de coordinació amb la tutora de 2n de primària  de l’alumne durant el primer trimestre. En aquesta reunió la Psicopedagoga informa que a finals del curs passat la tutora de l’alumne va realitzar un full de derivació psicopedagògica per tal d’avaluar a l’alumne en relació a la problemàtica de l’alumne. S’acorda que es realitzaran una sèrie de sessions per avaluar a l’alumne però prèviament la tutora haurà de demanar el consentiment als pares i a l’alumne. Una vegada s’hagi fet es procedirà a realitzar l’avaluació.

Informació rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
P3

Dificultats en el llenguatge, no parla ni català ni castellà ni la llengua que parlen a casa ( Mandinga) Necessitaria suport individual per a la llengua oral. Tot i així s’aprecia una bona adaptació, se’l veu content.
P4
Se l’inclou en el reforç de llengua oral. S’observa un nivell molt baix de grafomotricitat.
P5
Bona evolució en la parla. Es nega a parlar mandinga
1r
No és conscient de les dificultats que té a nivell de llenguatge i de la resta d’aprenentatges. Les dificultats en la lectoescriptura es fan més evidents. Se l’inclou en el grup de reforç de lectoescriptura. Es realitza un full de derivació a exploració mèdica oftalmològica per descartar anomalies visuals. Es planteja la repetició perquè no ha assolit els mínims.
1r
Les dificultats en la lectoescriptura són evidents. Continua assistint al reforç. S’aprecia una petita evolució, comença a llegir, tot i així hi ha errors greus en l’escriptura. Se’l veu ben adaptat al grup i molt participatiu. Al tercer trimestre es realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic.


Informació rellevant en relació al context individual i familiar
- És d’origen Senegalès. A casa parlen Mandinga
- Els pares no dominen ni el castellà ni el català
- Poc suport educatiu des de casa.. Entorn familiar poc estimulatiu.

FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumne mitjançant les següents tècniques: el WISC- IV i el TALEC.
Tècniques
Justificació
WISC-IV
Ens permet obtenir un indicador del nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles  punts forts i dèbils de l’alumne que ens ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup normatiu que li correspon.
TALEC
Per tal d’avaluar la lectoescriptura s’ha seleccionat aquesta prova curricular. El TALEC ens permet determinar els nivell de la lectura i escriptura de l’alumne i posicionar-lo en relació al nivell general que li correspondria en funció de la seva edat.  A més, també permet discriminar punts forts i dèbils de l’alumne. Tal i com indica el manual d’administració del TALEC , com que ens trobem al primer trimestre del curs encara correspon passar els subtest de nivell I , equivalent a 1r de primària.



FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F:  COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

1.      Administració del TALEC
Dilluns 08-10-2012

La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves de lectura indiquen:

·          En la lectura de lletres: errors de substitució i de no lectura. Equivalent a un nivell inferior a 1r
·          En la lectura de síl·labes: errors de repetició, rectificació, adició . Equivalent a un nivell de 1r
·          En la lectura de paraules: sil·labeig generalitzat, errors de repetició i de substitució
·          En la lectura del text:  sil·labeig generalitzat i errors de repetició. Equivalent a un nivell de 1r
·          Comprensió:  únicament 3 encerts. Equivalent a un nivell de 1r baix
.
La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves d’escriptura indiquen:

·          En la còpia: pocs errors. Equivalent a un nivell de 2n
·          En el dictat: Nivell de 1r en ortografia natural i nivell inferior a 1r en ortografia arbitrària.
·          En la redacció: molts errors sintàctics, que el situen en un nivell de 1r en un centil molt baix.

Els resultats del TALEC indiquen que l’alumne tot i haver repetit 1r no té assolit un nivell adequat per la seva edat  ni en lectura com en l’escriptura.

2.      Administració WISC-IV:
Dimecres 17-10-2012

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11 subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu, són els següents:




PD
PE
Suma
PEscalar
PComp.
Percentil
CV
SEMBLANCES                     S
8
8
23
87
20
VOCABULARI                     V
16
7
COMPRENSIÓ                    C
11
8
RP
CUBS                                 CC
9
5
24
87
19
CONCEPTES                     Co
13
12
MATRIUS                          M
9
7
MT
DÍGITS                                D
8
5
13
79
8
LLETRES I NÚMEROS     LN
9
8
(ARITMÈTICA)                   A
11
6
VP
CLAUS                                Cl
33
6
15
88
21
RECERCA DE SÍMBOLS   BS
25
9


QI TOTAL
75
80
9














Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o habilitat cognitiva. El QI  total de l’alumne ha resultat ser de 80 i es troba en el Promig baix , punt dèbil normatiu. Aquest, tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], es pot interpretar com a una estimació fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la diferència entre la puntuació del  QI total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és menor de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques.

El perfil obtingut és baix i homogeni en totes les escales. Cal destacar un punt fort en el subtest Conceptes ( Co) , que valora el raonament abstracte i l’aptitud per a la formació de categories.

FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE H: PLANTEJAR LA CONTINUÏTAT DEL PROCÉS

El contingut de la demanda sol·licitava explícitament “ passar proves de capacitats”. Els resultats obtinguts en la prova passada - WISC-IV - indiquen que les capacitats de l’alumne en el moment en que s’han avaluat corresponent a un perfil baix i homogeni, que en part podria explicar el baix rendiment en els aprenentatges. Tot i així independentment del perfil obtingut es fa patent que existeixen dificultats en l’adquisició de la lectoescriptura ja que l’alumne no té assolit el nivell que li pertocaria per edat, tot i haver repetit el curs de 1r. En vista als resultats obtinguts s’acorda amb la tutora realitzar un seguiment de l’alumne durant el posteriors trimestres per tal de veure la seva evolució i en cas que aquesta no sigui favorable caldrà proposar un PI de cara a finals de curs.



[1] Flanagan, D.P. y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones P.343

No hay comentarios:

Publicar un comentario