Cas A


CAS A Alumne de 5è de Primària                                                                Edat: 10 anys

FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA

Demanda realitzada l’últim trimestre de 4rt de Primària per la tutora a través d’un full de derivació psicopedagògica.

Contingut de la demanda
“ Penso que té problemes d’atenció sense hiperactivitat. Preocupa la seva manca per entendre el que fa. No relaciona, no raona, no enllaça coneixements. Dóna respostes incoherents i confon tasques i ordres” .La tutora destaca dificultats en els següents aspectes: Atenció concentració, comprensió, raonament, lectura i escriptura.

FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES

La Psicopedagoga fa una reunió de coordinació amb la nova tutora de 5è de primària  de l’alumne durant el primer trimestre. En aquesta reunió la Psicopedagoga informa que a finals del curs passat la tutora de l’alumne va realitzar un full de derivació psicopedagògica per tal d’avaluar a l’alumne en relació a la problemàtica de l’alumne. Al tractar-se de l’inici de curs, la nova tutora encara no coneix prou a l’alumne com per afegir informació sobre el cas. S’acorda que es realitzaran una sèrie de sessions per avaluar a l’alumne però prèviament la tutora haurà de demanar el consentiment als pares i a l’alumne. Una vegada s’hagi fet es procedirà a realitzar l’avaluació.

Informació rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
P3

Sociable, egocèntric . Necessita més temps que altres nens. Dificultat en els aprenentatges. Pares exigents que controlen la imatge externa i les rutines. Evolució lenta no sap colors, números ni dies de la setmana.
P4
Els aprenentatges li continuen costant, no raona. Es mostra molt dispers. Els pares estan preocupats perquè no sap escriure el seu nom i el nen s’ha passat 4 dies fent cal·ligrafia.
Es realitza full de derivació a l’equip psicopedagògic: la tutora sol·licita “ observació-diagnòstic-valoració de si hi ha algun problema cognitiu o és un aspecte maduratiu.”Es fa una avaluació mitjançant l’observació a l’aula, el WPSSI  ( escala manipulativa > verbal , ambdues dins del promig a la baixa) i el BASC T-1 ( escala clínica de problemes d’atenció alta i l’escala  hab)ilitats adaptatives baixa.
P5
Evolució lenta, no avança en la lectoescritpura. Comença reforç , i es realitza un informe logopèdic, els resultats són normal
1r
S’aprecia una millora en lectoescriptura, continua amb el reforç
3r
La comprensió lectora costa. Va just  en general en tots els aprenentatges. Està molt pressionat a casa però mostra molta motivació.
4rt
El rendiment contínua sent baix, va just en general en tots els aprenentatges. Sembla que té l’autoestima i l’autoconcepte baix. A finals del tercer trimestre es realitza full de derivació a l’equip psicopedagògic.

Informació rellevant en relació al context individual i familiar
- És el fill petit d’una família nombrosa
- Els pares el defineixen com un nen difícil i refereixen que no saben a vegades com tractar-lo.
- No té adquirits uns  hàbits d’estudi a casa.
- És un noi introvertit i poc expressiu.
- Pares molt exigents i estrictes

FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumne mitjançant les següents tècniques: l’observació a l’aula, el WISC- IV, el BASC, l’EDAH , i el TALEC.

Tècniques
Justificació
Observació a l’aula
Permet  l’avaluació directa en el context natural de l’alumne.
WISC-IV
Ens permet obtenir un indicador del nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles  punts forts i dèbils de l’alumne que ens ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup normatiu que li correspon.
BASC T-2
La personalitat i el comportament  de l’alumne són aspectes a tenir en compte en qualsevol procés d’avaluació. El BASC és una prova estandaritzada multidimensional ja que mesura nombrosos aspectes del comportament i la personalitat , incloent dimensions tant positives (adaptatives) com negatives ( clíniques). A més permet obtenir aquesta informació des de diferents punts de vista: del mateix alumne (autoinforme), dels pares de l’alumne (P) i dels tutors (T). En aquest cas s’opta  únicament  pel format tutor.
EDAH
Donat el fet que a la demanda la tutora feia al·lusió a possible simptomatologia del TDAH es selecciona aquest instrument per la seva fiabilitat, fàcil comprensió i mínima inversió de temps i recursos. L’EDAH és una prova estandaritzada que permet avaluar simptomatologia pròpia del TDAH recollint informació sobre la conducta habitual de l’alumne a l’escola.
TALEC
Per tal d’avaluar la lectoescriptura s’ha seleccionat aquesta prova curricular. El TALEC ens permet determinar els nivell de la lectura i escriptura de l’alumne i posicionar-lo en relació al nivell general que li correspondria en funció de la seva edat.  A més, també permet discriminar punts forts i dèbils de l’alumne. Tal i com indica el manual d’administració del TALEC , com que ens trobem al primer trimestre del curs encara correspon passar els subtest de nivell IV , equivalents a 4rt de primària.

FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F:  COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

1.      Observació a l’aula:
La informació extreta en l’observació a l’aula mentre s’impartia una classe de Socials, recollida per la Psicopedagoga del centre, queda resumida a continuació.

Informació extreta durant l’observació a l’aula
-          A l’alumne li costa posar-se a fer feina individual. Sembla que ha de fer un gran esforç. Després, s’hi posa.
-          Es mostra una mica distret, però, quan el mestre explica està atent.
-          Llegeix ràpid amb algun error.
-          Se l’ha assegut a primera fila
-          Mostra una lleugera inquietud motriu ( juga constantment amb el bolígraf)

2.      Administració WISC-IV:
1ª sessió de pràctiques -Dilluns 01-10-2012

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11 subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu, són els següents:


PD
PE
Suma
PE
PComp.
Percentil
CV
SEMBLANCES                     S
14
8
26
93
32
VOCABULARI                     V
22
6
COMPRENSIÓ                    C
23
12
RP
CUBS                                 CC
24
7
23
85
16
CONCEPTES                     Co
18
11
MATRIUS                          M
11
5
MT
DÍGITS                                D
12
7
12
75
5
LLETRES I NÚMEROS     LN
11
5
(ARITMÈTICA)                   A
19
8
VP
CLAUS                                Cl
40
9
19
99
47
RECERCA DE SÍMBOLS   BS
22
10


QI TOTAL
80
83
13












Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o habilitat cognitiva. El QI  total de l’alumne ha resultat ser de 83 i es troba en el Promig baix , punt dèbil normatiu. Aquest, tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], es pot interpretar com a una estimació fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la diferència entre la puntuació del  QI total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és menor de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques).

Els resultats més baixos els trobem a l’índex de Memòria de Treball , on l’alumne ha obtingut una puntuació de 75.  L’índex de Memòria de Treball analitza la capacitat de retenció i emmagatzematge d’informació, d’operar mentalment amb aquesta informació, transformar-la i generar nova informació. Aquest índex consta de tres proves: Dígits (D) que analitza la memòria immediata i memòria de treball indicant habilitats de seqüenciació, planificació , alerta i flexibilitat cognitiva; Lletres i Números (LN) analitza la capacitat de retenir i combinar dos tipus d’informació, organitzar-la i elaborar un conjunt organitzat segons consignes; Aritmètica(A), que analitza habilitats de raonament numèric, agilitat de maneig i reorganització del a informació, atenció i memòria a curt termini.

Normalment els subjectes que presenten TDAH mostren punts forts en les àrees de Comprensió verbal i de Raonament perceptiu i punts dèbils en els tests d’Aritmètica (A), Animals (An) i Claus (Cl). Aquests test avaluen les àrees de Memòria de treball i Velocitat de Treball i posen especial èmfasis en la capacitat d’atenció, concentració i velocitat de processament de la informació, capacitats alterades en els individus amb TDAH.  És cert que els resultats obtinguts per l’alumne en la prova mostren puntuacions baixes en l’índex de Memòria de Treball, però les puntuacions en l’índex de Velocitat de Processament es troben en el Promig, dins dels límits. Això ens indica que  no ens trobem davant del perfíl de puntuacions propi d’un subjecte amb TDAH.

3.      EDAH

Una vegada la tutora actual de l’alumne amb ajuda de la tutora del curs passat ha respost l’Escala d’Avaluació del Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat es procedeix a la correcció. Els resultats obtinguts en les diferents escales es mostren a continuació.

Escala
Centil
+/-
HIPERACTIVITAT
70
Negatiu
DÈFICIT D’ATENCIÓ
85
Negatiu
TRASTORN DE CONDUCTA
75
Negatiu
HIPERACTIVITAT + DÈFICIT D’ATENCIÓ
85
Negatiu

Els resultats obtinguts en les diferents escales no indiquen la manifestació significativa de cap dels símptomes nuclears del TDAH en l’alumne.

4.      BASC T-2

Una vegada la tutora de l’alumne del curs passat ( 4rt de Primària) ha respost el qüestionari es procedeix a la correcció. Els resultats obtinguts mostren puntuacions elevades en les següents escales i dimensions.



Pt
ESCALES CLÍNIQUES
Problemes d’aprenentatge
76
Ansietat
89
Retraïment
74
Somatització
76
DIMENSIONS GLOBALS
Interiorització de problemes
79

Pel que fa a les escales clíniques que avaluen conductes desadaptatives s’observen puntuacions elevades en l’escala: Problemes d’aprenentatge que determina la presència de dificultats en l’estudi, concretament en la comprensió o realització de les tasques escolars; Ansietat que marca la tendència a estar nerviós, amb por i preocupat per problemes reals o imaginaris;  Retraïment que indica la tendència a evadir-se dels altres i rebutjar el contacte social; i , Somatització que indica la vulnerabilitat a ser massa sensible i queixar-se de petites molèsties físiques.

Tenint en compte el contingut de la demanda en el que la tutora de 4rt indicava la presència de possibles problemes d’atenció sense hiperactivitat observem la puntuació de l’alumne en l’escala clínica Problemes d’Atenció del qüestionari que avalua la tendència a distreure’s fàcilment i la capacitat de concentració puntual. La puntuació típica obtinguda per l’alumne en aquesta escala és de 61, es tracta doncs d’una puntuació no significativa. La interpretació d’aquest resultats apunta a que l’alumne ha obtingut una puntuació més elevada en l’escala d’Ansietat que en l’escala de Problemes d’atenció, possiblement perquè  els problemes d’ansietat podrien ser en part els causants de les dificultats identificades en l’atenció i la concentració.

5.      TALEC
2ª sessió de pràctiques -Dimecres 03-10-2012

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació ,la Piscopedagoga administra la prova de lectura del TALEC a l’alumne i jo posteriorment la part d’escriptura. La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves de lectura indiquen:

·         En la lectura de lletres:cap error
·         En la lectura de síl·labes: cap error
·         En la lectura de paraules: cap error
·         En la lectura del text: disminució del rendiment en els exercicis a causa de l’efecte fatiga.
.
La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves d’escriptura indiquen:

·         En la còpia: errors de còpia facsímil
·         En el dictat: errors en l’ortografia arbitrària.
·         En la redacció: errors d’ortografia arbitrària

Els resultats del TALEC indiquen que l’alumne té assolit un nivell adequat per la seva edat tant en la lectura com en l’escriptura. L’anàlisi dels errors comesos per l’alumne indica que molts d’ells poden derivar de la manca de concentració en les tasques i de la voluntat de voler córrer massa en la realització de les tasques.

FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE H: PLANTEJAR LA CONTINUÏTAT DEL PROCÉS

Plantejo la possibilitat de passar un BASC autoinforme a l’alumne per tal de conèixer la seva percepció sobre la problemàtica i obtenir més informació que ens permeti corroborar els resultats obtinguts en el BASC T-2. Finalment no és possible passar la prova a l’alumne ja que no assistit a l’escola durant els dies en que jo realitzo les pràctiques perquè està malalt.

·         Reunió amb la tutora
8ª sessió de pràctiques -Dimecres 24-10-2012

Una vegada analitzada la informació obtinguda a partir de les diferents tècniques utilitzades, es realitza  una reunió amb la tutora per tal d’exposar les conclusions a les quals s’han arribat una vegada finalitzat el procés d’avaluació. I s’acorda un dia per tal de realitzar una entrevista conjunta amb els pares de l’alumne.

·         Entrevista amb els pares ( tutora i psicopedagoga)
En aquesta reunió s’exposen els resultats. Els pares  coincideixen en les dificultats de memòria del seu fill però pensen que aquest és un passota, ja que enganya amb els deures i sempre arriba tard.
La tutora explica que ha sortit molt fluís en les proves d’avaluació inicials i que es recorrerà a mesures ordinàries per tal de fer front a aquesta situació:  es realitzaran agrupaments flexibles, s’inclourà reforç en matemàtiques i es mantindrà el reforç de llengua. Segons els pares això no funcionarà perquè el seu fill segueix la llei del mínim esforç i es conforma amb un aprovat per tal d’anar a jugar. També es suggereix realitzar reforç psicopedagògic extern i cercar un professional extern per tal de realitzar un diagnòstic diferencial si ho veuen convenient. Els pares, però no semblen molt predisposats a fer res, ja  tenen la seva pròpia explicació sobre la problemàtica i no contemplen explicacions alternatives.

 
 


[1] Flanagan, D.P. y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones P.343

No hay comentarios:

Publicar un comentario