Proposta metodològica

FASE A) : Conèixer i analitzar la demanda
Dedicació presencial: Sessió 1 i 2
Temps: 4 hores
Objectius:
1. Recollida d’informació inicial sobre els contextos que intervenen en la situació problema per fer una intervenció ajustada a la realitat.
2. Anàlisi de la informació recollida mitjançant la pròpia experiència i bibliografia relacionada amb el tema.
Destinataris/àries:  Psicopedagoga d’infantil i primària
Activitats i continguts:
·        Entrevistes amb la psicopedagoga d’infantil i primària:  Traspàs de la informació sobre els continguts tractats a la reunió extraordinària amb l’equip docent de P4 i l’equip psicopedagògic, anàlisi i reflexió conjunta de la situació problema en el moment actual.
·        Cerca de bibliografia relacionada amb la temàtica del projecte.
Instruments i/o tècniques:
Entrevista
Indicadors d’avaluació:
·         Elaborar d’una hipòtesi inicial de la situació  i de les principals variables que hi intervenen en base a la informació recollida.


FASE B) : Prendre els primers acords amb els agents implicats
FASE C): Reformular el problema i els objectius
 Dedicació presencial: Sessió  2,3 i 4
Temps: 6 hores
Objectius:
1. Crear una representació conjunta amb la psicopedagoga d’infantil i primària sobre la situació problema i les variables / factors implicats
2. Prioritzar i establir els objectius de la intervenció.
3. Identificar a grans trets diferències entre grups-classe de P4 en relació a l’abast de la problemàtica.
Destinataris: Psicopedagoga d’infantil i primària, tutores dels  5 grups- classe de P4.
Activitats i continguts:
·        Entrevistes amb la psicopedagoga d’infantil i primària: Traspàs de la informació relacionada amb la problemàtica, extreta durant les entrevistes de seguiment del 2n semestre amb tutores de P4. Reflexió, argumentació i justificació pròpia dels objectius definits en el projecte d’ intervenció.
·        Assistència a les entrevistes de seguiment del  2n semestre de la psicopedagoga d’infantil i primària amb les tutores de P4: Recull d’informació específica sobre la  percepció de les tutores sobre la situació problema en el moment actual en  propi grup- classe.
Instruments i/o tècniques:
Entrevista
Indicadors d’avaluació:
·         Reformular de hipòtesi inicial de la situació  i de les principals variables que hi intervenen en base a la nova informació recollida.
·         Establir i prioritzar els objectius de la intervenció.


FASE D) : Elaborar un pla d’actuació
Dedicació presencial: Sessió 4 i 5
Temps: 3 hores
Objectius:
1. Definir les actuacions a dur a terme per tal d’assolir els objectius establerts.
2. Consensuar les actuacions amb la psicopedagoga d’infantil i primària
3. Informar als diferents agents implicats i/ o interessats sobre les actuacions que es volen dur a terme.
Destinataris: psicopedagoga d’infantil i primària, equip psicopedagògic, tutores de P4
Activitats i continguts:
·        Definir les activitats que es duran a terme en el pla d’actuació:
o        Recollir informació sistemàtica sobre la percepció de les tutores de P4 en relació a la problemàtica
o        Recollir informació sobre les interaccions alumne- grup – professor en el seu context natural, l’aula, en quatre situacions diferents: classe dirigida, classe de racons, classe de psicomotricitat, i, l’hora del pati.
o        Recollir informació rellevant sobre els alumnes dels grups- classe de P4.
o        Anàlisi de la informació i elaboració de conclusions
o        Elaboració d’un document-guia intern
o        Comunicació dels resultats a les tutores de P4.
·        Entrevistes amb la psicopedagoga d’infantil i primària: Reflexió conjunta sobre les actuacions proposades. Argumentació i justificació de les activitats que es volen dur a terme i dels instruments de recollida d’informació que es pretenen utilitzar.
·        Entrevista de la psicopedagoga d’infantil i primària amb l’equip psicopedagògic i les tutores de P4: Traspàs d’informació als diferents agents per tal que estiguin informats de les actuacions que es volen dur a terme, garantint així l’acceptació d’aquestes.
Instruments i/o tècniques:
Entrevista
Indicadors d’avaluació:
·         Definir les activitats que es duran a terme en el pla d’actuació
·         Consensuar amb la psicopedagoga d’infantil i primària el pla d’actuació
·         Aconseguir l’acceptació del grup de tutores en relació a les actuacions de la intervenció en les que es troben directament implicades.


FASE E) : Participar en el desenvolupament del pla acordat
Dedicació presencial: Sessió 5, 6, 7, 8, 9,10,11,12,13,14,15
Temps: 40 hores
Objectius:
1. Realitzar de les actuacions previstes en el pla d’actuació.
2. Redefinir i ajustar les actuacions previstes al pla als canvis o imprevistos que puguin sorgir.
3. Tractar i analitzar la informació obtinguda a partir de les diferents actuacions
4. Integrar la informació i extreure conclusions.
Destinataris: psicopedagoga d’infantil i primària, tutores de P4, alumnes dels 5 grups de P4.
Activitats i continguts:
·        Elaboració d’un qüestionari per a professors sobre problemes de conducta per manca de límits a educació infatil : Per recollir de forma sistemàtica i ordenada la percepció de les tutores de P4 en relació a els problemes de conducta per manca de límits en els seus grups-classe.
·        Administració del qüestionari a les tutores dels cinc grups-classe de P4: La psicopedagoga d’infantil i primària farà arribar a les tutores el qüestionari. Aquestes tindran un període de dues setmanes per a contestar el qüestionari.
·        Anàlisi dels resultats del qüestionari: S’extreuran els resultats de les preguntes i es farà un anàlisi comparatiu entre els cinc grups-classe.
·        Elaboració d’una pauta d’observació: Per concretar l’abast de les observacions s’elaborarà una pauta que permetrà delimitar les conductes que seran objecte d’observació. Aquest guió tindrà en compte els resultats obtinguts a través del qüestionari per a professors
·        Planificació de les observacions: En funció dels horaris dels 5 grups-classe prèviament obtinguts, s’elaborarà una planificació de les observacions a realitzar.
·        Consulta dels expedients psicopedagògics dels alumnes dels grups- classe de P4: Es recollirà informació sobre aquells alumnes que en el transcurs de P3 i P4 han destacat per presentar conductes relacionades amb la manca de límits.
·        Realització de les observacions externes: Es realitzarà un total de 20 observacions, concretament, es faran quatre observacions en quatre contextos diferents en els 5 grups classe. Els contextos on es desenvoluparan les observacions són els següents: a) classe dirigida b) classe de racons c) classe de psicomotricitat i d) l’hora del pati.
La durada de cada observació serà aproximadament d’una hora.
·        Entrevistes amb les tutores de P4: Per tal d’entendre millor la realitat observada es realitzaran entrevistes amb les tutores. D’aquesta manera es podrà recollir informació sobre determinats alumnes i les seves famílies si és necessari, es podran intercanviar punts de vista sobre alguna situació observada, etc...
·        Tractament i anàlisi dels resultats de les observacions: recopilar la informació recollida en les diferents observacions.
·        Integrar informació obtinguda a partir dels qüestionaris i de les observacions: analitzar, contrastar i comparar resultats per tal d’extreure’n conclusions.
·        Entrevistes amb la psicopedagoga d’infantil i primària: Analitzar i reflexionar sobre la informació obtinguda a partir dels qüestionaris, les observacions i les entrevistes amb les tutores de P4.
·        Elaborar i consensuar amb la psicopedagoga d’infantil i primària un document- guia intern que reculli estratègies i recursos per a l’equip docent d’infantil per tal de fer front a problemàtiques relacionades amb la manca de límits a l’escola.
·        Entrevista amb les tutores de P4 i la psicopedagoga d’infantil i primària: Exposar conclusions finals obtingudes a partir de les actuacions realitzades. Intercanvi d’impressions.
Instruments i/o tècniques:
Entrevista, observació sistemàtica i, qüestionari mixt.
Indicadors d’avaluació:
·         Dur a terme les accions previstes en el pla d’actuació
·         Adaptar aquelles accions que no es puguin dur a terme degut a canvis
·         Elaborar unes conclusions en base a la informació extreta a partir de les diferents actuacions.
·         Contrastar les conclusions amb la hipòtesis inicial formulada


FASE F) : Avaluar el procés de treball seguit
FASE G) : Plantejar la continuïtat del procés i realització de seguiment
Dedicació presencial: 13,14,15,16,17
Temps: 10 hores
Objectius:
1. Analitzar les actuacions que s’han dut a terme i els resultats obtinguts.
2. Plantejar i desenvolupar, si s’escau, millores a les actuacions dutes a terme.
Destinataris:  psicopedagoga d’infantil i primària.
Activitats i continguts:
·        Entrevistes amb la psicopedagoga d’infantil i primària: Analitzar i reflexionar sobre les actuacions que s’han dut a terme i les conclusions a les quals s’han arribat. Comparar resultats amb objectius plantejats.
Instruments i/o tècniques:
Entrevista
Indicadors d’avaluació:
·         Analitzar les diferents fases de la intervenció en base als indicadors d’avaluació establerts.
·         Introduir canvis o adaptacions en les actuacions si s’escau.

No hay comentarios:

Publicar un comentario