lunes, 10 de diciembre de 2012

Sessió 17

Dilluns  10-12-2012

REUNIÓ DE COORDINACIÓ AMB L’EAP – CAS J

Objectiu: Fer un seguiment del cas i establir ,entre tots els agents implicats, una línia d’actuació que doni resposta a la situació actual de l’alumna.
Descripció: En aquesta reunió hi assisteixen la psicopedagoga del centre , la tutora de l’alumna , la mestra d’EE i la psicopedagoga de l’EAP.

Aquesta reunió s’ha iniciat posant al dia a la psicopedagoga de l’EAP sobre la situació actual en relació al cas. La tutora de l’alumna ha començat explicant que l’adaptació de la nena al cicle mitjà està sent lenta però progressiva. Hi ha hagut molts canvis, la ubicació física, els companys, la tutora, la mestra d’EE i també, per descomptat, el ritme de l’aula i l’esforç requerit per assolir els aprenentatges. Ha destacat que l’adaptació als nous companys en general és bona tot i que alguns d’ells en un inici mostraven rebuig, por i mofa vers la diferència. Aquest aspecte s’ha anat treballant a les tutories i queda pendent una visita d’un professional de la Fundació Síndrome de Down perquè vingui a explicar un conte relacionat amb aquesta Síndrome per tal de conscienciar i treballar amb els infants la inclusió d’aquest alumnat. Pel que fa al tema del aprenentatges, en aquest curs ja s’està fent patent una diferència molt gran entre el nivell de l’alumna i el de la resta de la classe. És aquest el motiu principal pel qual s’ha organitzat aquesta reunió.

Durant el cicle inicial, l’alumna, tot i no assolir els objectius mínims ( se li han anat elaborant Plans Individuals) sobretot pel que fa als aprenentatges de les matèries instrumentals,  concretament la lectoescriptura, no s’evidenciaven diferències molt acusades ja que els nivells assolits en aquestes edats eren molt variables. A l’entrar al cicle mitjà, aquesta variabilitat s’ha anat reduint i les diferències entre l’alumna i la resta de companys en relació al nivell d’aprenentatges i principalment en l’adquisició de la lectoescriptura és abismal.

Per altra banda, la tutora comenta que els pares estan molt preocupats perquè veuen que la seva filla no avança en els aprenentatges relacionats amb la lectoescriptura. La tutora, la mestra d’EE i la psicopedagoga coincideixen en l’apreciació de que els pares han generat unes expectatives massa altes per la seva filla ( la mare de l’alumna és professora del centre). Els pares han preguntat directament vàries vegades si la seva filla arribarà a llegir i a escriure algun dia. La tutora i la mestra d’EE han respost que no poden assegurar cap de les dues opcions, l’evolució és molt lenta i s’està treballant amb tots els recursos i estratègies que tenen a les seves mans. La psicopedagoga de l’EAP apunta que no es pot obviar que la nena té Síndrome de Down i que les característiques d’aquesta síndrome impliquen un altre ritme, una altra manera de processar la informació i d’apropar-se als aprenentatges.

L’alumna i els pares des de fa poc més d’un any que assisteixen a la Fundació Síndrome de Down. La nena hi va una tarda a la setmana, allà principalment treballen l’expressió oral, el joc simbòlic i l’autonomia. Els pares  al principi es mostraven reticents a assistir a grups terapèutics i a incloure a la seva filla en un grup on tots els integrants eren Sd. de Down, sembla que mica en mica aquesta reticència s’ha anat diluint. Tot i així els pares no han acceptat encara que la seva filla a més de dèficits i anomalies a nivell físic també té dèficits a nivell cognitiu.

Una vegada s’ha posat de manifest la situació, la psicopedagoga de l’EAP comenta que les actuacions que cal fer s’han de plantejar a mig , llarg termini i que tota actuació passa primer per l’acceptació , per part dels pares de l’alumna, de les limitacions cognitives de la seva filla. Tot apunta a que el recurs més adequat per aquesta alumna seria una U.S.E.E per tal de poder treballar d’una forma més individualitzada i acord amb les necessitats requerides.

2 comentarios:

  1. Hola Irena

    Es suposa que els professionals de la U.S.E.E, actuarien d'una manera inclusiva no traguent a la nena del seu entorn, és així?. Ho dic perquè nosaltres tinguerem un alumne en la síndrome de Down i al final el tragueren de l'escola per anar-se'n a una altra institució en contra de alguns mestres i els pares no es va semblar massa correcte. Pel que estic vegent en la meua Comunitat ( Valenciana ) encara no tenen massa clar el tema de la inclusivitat.

    ResponderEliminar
  2. Hola Ximo

    Tal i com indica el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en el Decret 299/1997 de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials ,els alumnes dels centres ordinaris als quals s'aplica el recurs USEE han de formar part d’un grup ordinari. Els professionals assignats a aquestes unitats han d’atendre entre 5 i 10 alumnes dels esmentats en el paràgraf anterior. Han de prioritzar el suport als professors del grup ordinari mitjançant l’elaboració de materials específics o adaptats que facilitin la participació d’aquests alumnes en les activitats generals del grup i la concreció d’estratègies per fer possible la seva participació a l’aula ordinària. També els correspon l’acompanyament, quan calgui, d’aquests alumnes en les activitats a l’aula ordinària i la col·laboració en el procés educatiu dels alumnes. Així mateix, desenvoluparan activitats específiques, individuals o en grup reduït, quan els continguts i les competències a desenvolupar ho facin indispensable.

    El problema amb el que ens trobem és que el nostre centre , on està escolaritzada l'alumna, no compta amb una U.S.E.E i per tant l'alumna tot i continuar en un centre ordinari, hauria de canviar d'escola. La tutora , la psicopedagoga i l'equip docent en general veuen aquesta opció amb bons ulls ja que creuen que d'aquesta manera es podria donar una millor resposta a les necessitats educatives de la nena. Els pares en el moment que se'ls hi plantegi mostraran disconformitat i rebuig vers la proposta ja que els hi costa molt assumir les limitacions cognitives derivades de la síndrome genètica que presenta la seva filla. Personalment penso que la U.S.E.E és un bon recurs en aquest cas, la llàstima es que beneficiar-se'n impliqui canviar a l'alumna de centre.

    ResponderEliminar