viernes, 3 de mayo de 2013

Les intel·ligències múltiples

El treball per racons que he pogut observat en la última sessió és una metodologia de treball que concorda perfectament amb la interpretació que fa el Model de les intel·ligències Múltiples sobre la intel·ligència

El Model de les Intel·ligències Múltiples va ser proposat l'any 1983 pel psicòleg Howard Gardner[1]. Ell mateix havia estat dues dècades abans qui va havia donat a conèixer al món els resultats del seu estudi on especificava que totes les persones tenien set tipus d’intel·ligència, que tots aquest tipus poden estar relacionats, i que la seva proporció determina el comportament humà, la manera d’aprendre, captar, comprendre, entre altres coses, el món que ens envolta. Gardner va llençar una crítica a la noció de què només existeix una intel·ligència única, i que aquesta podia ser mesurada amb diferents instruments estàndards de psicometria (Test de Coeficient Intel·lectual). Un temps després, el 1997, als set tipus inicials se'ls va afegir la intel·ligència naturalista, de manera que l'ésser humà compta amb vuit tipus diferents d'intel·ligències.

La disciplina que més s'ha beneficiat d'aquesta teoria és la Filosofia de l'Educació, ja que n'amplia el concepte i reconeix el que ja se sabia intuïtivament: que ser brillant acadèmicament no ho és tot i que són molt diversos els factors que configuren la capacitat intel·lectual de la persona.

La definició dels vuit tipus d’intel·ligències així com els seus trets característics i  les activitats i materials per a potenciar les s’exposen en la següent taula[2]:

INTEL·LIGÈNCIA
PENSEN
ELS AGRADA
ACTIVITATS  A FER
MATERIALS A UTILITZAR
LÒGICO-MATEMÀTICA Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament.
Raonant
Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.
Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc.
Jocs matemàtics, materials manipulables, calculadores, etc.
MUSICAL
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical.
Mitjançant ritmes i melodies
Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc.
Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc.
Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc.
CINÈTICO-CORPORAL
Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat.
Mitjançant sensacions somàtiques.
Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc.
Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc.
Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc.
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.  
En paraules.
Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules
Pensar amb paraules, etc.
Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc.
Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc.
VISUAL-ESPACIAL
Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.
En imatges.
Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc
Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc.
Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc.
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies.  
Mitjançant la natura i les formes naturals.
Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc.
Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc.
Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis.
En relació a les seves necessitats, sentiments i objectius.
L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc.
Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc.
Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc.
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés.
Transmeten idees a altres persones.
Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.
Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc.
Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc.


La major contribució de la teoria de les Intel·ligències Múltiples a l’educació és suggerir que els educadors utilitzin les estratègies, tècniques i activitats que genera aquest model. Utilitzant noves maneres d’organitzar i desenvolupar a l’aula, com per exemple: les tècniques de solució de conflictes, identificar els punts forts dels alumnes, el seu estil d’aprenentatge, etc.. que ens serviran per a assolir una educació més individualitzada i respectuosa amb la diversitat de l’alumnat.

 


[1]Gardner, H.(1995) Inteligencias múltiples. La teoria en la práctica. Paidos,  Barcelona. Recuperat maig del 2013 des de:  http://ict.edu.ar/renovacion/wp-content/uploads/2012/02/Gardner_inteligencias.pdf
[2] Taula extreta de: Alart, N. Les intel·ligències múltiples a l’aula. Recuperat maig del 2013 des de: http://www.xtec.cat/~nalart/Untitled-2.htm

No hay comentarios:

Publicar un comentario