lunes, 29 de abril de 2013

Sessió 9

Dilluns 15-04-2013

En aquesta sessió he realitzat dues observacions a l’hora de racons als grups de P4 C i P4 E. El conjunt d’interaccions, conductes i actituds observades han estat influenciades en part, pel context en el que s’han desenvolupat, això m’ha fet reflexionar sobre les característiques específiques del treball per racons i les seves bases psicopedagògiques.
 

El treball per racons és una proposta metodològica que proposa delimitar, dins de l’aula, diferents espais on els alumnes puguin realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic. La classe s’organitza amb l’objectiu de que els nens puguin accedir a la gran varietat de propostes de forma oberta, d’aquesta manera, els nens poden realitzar activitats autònomament, amb d’altres companys o amb l’adult.

Aquesta manera de treballar implica una metodologia més  creativa i flexible, en la que el rol de mestre és dinamitzar els aprenentatges i proporcionar oportunitats per que els alumnes puguin explorar tots els centres d’aprenentatges.

Els infants d’educació infantil reuneixen una sèrie de trets característics. Aquests trets venen donats per l’etapa de desenvolupament en la que es troben[1]:

-          Difereixen d’uns a altres en els ritmes maduratius, d’aprenentatge i de treball.
-          Es troben en un període de desenvolupament en el que el procés de socialització és molt important.
-          Podent tenir conflictes personals i afectius que dificultin la seva evolució.
-          Tenen una capacitat d’atenció reduïda.
-          Difereixen d’uns a altres en interessos i motivacions.

El treball per racons és global, és a dir, potencia tots els aspectes – cognitiu, motriu, afectiu, i social -  de l’infant. Els objectius d’aquesta estratègia organitzativa són els següents:

-          Atendre a cada nen de manera individual, respectant els seus interessos i el ritme d’aprenentatge.
-          Potenciar l’ús dels diferents llenguatges: matemàtic, lingüístic, plàstic, musical...
-          Afavorir l’autonomia i la capacitat d’organització del nen.
-          Afavorir ritmes de treball i d’ordre.
-          Educar els infants perquè tinguin criteri propi
-          Potenciar les relacions interpersonals.
-          Crear espais per aconseguir que tots els nens tinguin les mateixes oportunitats i manipulin i coneguin els diferents materials disponibles.
-          Considerar el nen com un ésser actiu que realitza els seus aprenentatge a través dels sentits i la manipulació.
-          Atendre de manera ajustada als nens amb necessitats educatives especials.


[1] Montoro I, El treball per racons. Recuperat abril del 2013 des de: http://www.xtec.cat/~jmolar/el_treball_per_racons.pdf

No hay comentarios:

Publicar un comentario