lunes, 29 de octubre de 2012

Sessió 3


Dilluns 08-10-2012

CAS C- Alumnes d’un grup classe de P4

En aquesta tercera sessió ens hem desplaçat a l’edifici d’infantil per tal de realitzar l’observació a l’aula dels alumnes de P4 del Cas C. Com que són quatre els alumnes a observar , per qüestions pràctiques ens els hem repartit entre les dues i hem acordat anar anotant totes aquelles conductes que ens cridessin l’atenció en el transcurs de l’observació tenint en compte tot allò que la tutora ens va explicar en la reunió de seguiment. 

L’observació, tal i com apunta Andreu (2011), “no és una màquina passiva, i per això, la interpretació que es fa dels fets observats està impregnada de la pròpia personalitat, coneixements i valors de l’observador generant sempre una visió esbiaixada de la realitat observada”[1]. Per això és necessari adoptar una postura el més crítica i objectiva possible alhora d’escollir el tipus de modalitat d’observació i modalitat de registre d’allò a observar. 

MODALITATS D’OBSERVACIÓ
A.  En funció de la participació de l’observador:
1.       Observació interna o participant
2.       Observació externa o no participant
B. En funció del grau de concreció i limitació d’allò a observar:
1.       Observació tancada o sistemàtica
2.       Observació oberta no sistematitzada
C. En funció de la persona objecte d’observació:
1.       Auto-observació
2.       Hetero- observació
 
MODALITATS DE REGISTRE
A. Registres Narratius
1.       Registre de mostres
2.       Registre d’incidents crítics
3.       Notes de camp
4.       Diari
B. Escales d’apreciació
1.       Escales numèriques
2.       Escales gràfiques
3.       Escales verbals
C. Catàlegs de conducta
1.       Registres de conducta
2.       Matrius d’interacció
D. Sistemes categorials
1.       Sistemes de categories
2.       Sistemes de signes
3.       Llistes de control
E. Valoració de productes de conducta
1. Temps
2. Encerts/ errades
3.Altres dimensions..
F. Recollida amb dispositius mecànics
1.       Mitjans tècnics de registre
2.       Aparells de registre a distància o ocults
3.       Observació mitjançant aparells



















 



Tenint en compte la classificació de les diferents modalitats d’observació, l’observació realitzada a l’aula de P4 es pot considerar:
 
·      Externa, ja que observació es porta a terme per un observador que no pertany al grup objecte d’estudi. Això per una banda pot desnaturalitzar l’observació pel fet que la presència d’una persona aliena al grup sempre introdueix certa artificialitat ja que irromp en el context natural. I, per altra banda, aquest punt de vista extern aporta una visió molt més objectiva que permet analitzar els fenòmens observat amb certa distància.
·    Oberta, no sistematitzada, ja que no respon a una delimitació prèvia i és ocasional o no controlada. Aquest tipus d’observació s’utilitza quan encara sabem relativament poc del fenomen que volem avaluar. Es caracteritza, tal i com indica Andreu (2011), “perquè l’atenció de l’observador està poc dirigida i l’objectiu es recollir la màxima informació sense un judici previ, per tal d’establir una primera recollida d’informació extensiva”[1]
·         Hetero-observació, ja que nosaltres observem a altres persones.

Pel que fa a la modalitat de registre, podem dir que el tipus de registre utilitzat en la nostra observació correspon a un tipus de registre narratiu,  el registre d’incidents crítics, on es registren aquelles conductes rellevants o incidents relacionats amb la qüestió d’interès.

CAS B – Alumna de 4rt de Primària

Una vegada finalitzada l’observació ens hem desplaçat a l’edifici de primària per tal d’administrar el TALEC a l’alumne de 2n de Primària del CasD


[1] Andreu, Ll. et al (2011). Diagnòstic en educació. Barcelona: Editorial UOC. p. 56

[1] Andreu, Ll. et al (2011). Diagnòstic en educació. Barcelona: Editorial UOC. p.55

No hay comentarios:

Publicar un comentario