lunes, 29 de octubre de 2012

Sessió 8

Dimecres  24-10-2012

REUNIÓ DE COORDINACIÓ

Objectiu: realitzar seguiment de tres alumnes.
Descripció: En aquesta reunió hi assisteixen la Psicopedagoga del centre, els tutor corresponent a cadascun dels alumnes i la Psicòloga externa a qui s'ha derivat els tres alumnes.

Alumna 1

Alumna que està cursant per segona vegada 5è de Primària i presenta dificultats d’aprenentatge en les àrees instrumentals de llengua i matemàtiques. L’any passat se l’avalua i s’arriba a la conclusió que donat que les capacitats es troben dins dels paràmetres de normalitat el que està interferint en el seu aprenentatge pot estar relacionat amb la dinàmica familiar i els problemes emocionals detectats en l’alumna. Es deriva a l’alumna a una psicòleg extern per tal d’intervenir en la problemàtica emocional de l’alumna. Arrel de la informació que aporta el professional extern durant la  reunió es posa de manifest que l’alumna encara no ha realitzat cap visita degut a que un dels progenitors no està d’acord amb la intervenció. L’altre progenitor té previst que la nena inici  les visites amb el psicòleg a partir de finals d’any . S’acorda que el psicòleg informi al tutor i a la psicopedagoga del centre de l’evolució del cas una vegada s’iniciï la intervenció.

Context Familiar
- Pares separats amb custòdia compartida.
- Dinàmica familiar desadaptativa: relació entre progenitors marcada pels retrets,vincle entre fills i mare força deteriorat.
- Mare inestable emocionalment.
- Mare mostra bona predisposició vers la intervenció psicològica.
-Pare reticent a la intervenció psicològica. No dóna importància a l’esfera emocional.
Context Individual
- Molt depenent,
- Té la necessitat constant de ser acceptada
- Immadura, insegura
- Capacitats normals
- Problemes emocionals
- Dificultats d’aprenentatge en les àrees de llengua ( sobretot expressió escrita) i matemàtiques.
- Assistència  a classes particulars 2 cops per setmana

Alumne 2 -Cursant 5è Primària

Alumna que està cursant 5è de Primària i presenta dificultats generalitzades en tots els aprenentatges.  Les seves capacitats cognitives són normals però presenta moltes dificultats en la lectura i en l’escriptura a més de dificultats d’atenció i problemes emocionals ( inhibició, retraïment, manca d’autoestima... etc).  Es visita des de fa un any amb la psicòloga externa i s’ha notat una petita evolució pel que fa a la seva inhibició i retraïment. L’any passat se la va diagnosticar de dislèxia en un altre servei extern de psicologia, diagnòstic que no corroboren la psicopedagoga del centre i a la psicòloga externa que porta el cas actualment. Els pares tenen clar que haurà de repetir algun curs, però estan contents per l’evolució que la nena ha fet en l’àmbit emocional. Tot i així  actualment estan molt angoixats pels problemes d’atenció que presenta la nena , creuen que també té TDAH, ( com el germà) i no contemplen altres alternatives a les dificultats de la seva filla. El tutor, per altra banda, també està molt preocupat pels problemes atencionals , i tot i que està duent a terme estratègies per minimitzar distraccions no aconsegueix l’èxit esperat. S’acorda que des del servei extern s’exploraran aquestes dificultats d’atenció, i es posa èmfasi en el fet que un diagnòstic de dislèxia implica una adaptació en la metodologia i en objectius, per tant, serà necessari que el tutor elabori un PI per a la nena. 


Context Familiar
- Pares molt implicats i amb bona predisposició vers la intervenció psicopedagògica i psicològica.
- Mare molt estable emocionalment, és la que organitza ,controla i pren decisions.
- Pare inestable emocionalment, desbordat per la situació dels fills.
- Té un germà també adoptat rus que té 2 anys més que ella i actualment cursa 1r d’ESO. El germà està diagnosticat de TDAH i té altres problemes de caire afectiu. Els pares estan molt bolcats en la problemàtica del germà.
- Tiet, per part de pare diagnosticat de dislèxia ( no hi ha consanguinitat)
Context Individual
- Nena russa adoptada als 4 anys.
- Capacitats normals
- Diagnosticada l’any passat de dislèxia per un servei extern de psicologia.
- Problemes d’atenció
-Problemes emocionals: té la necessitat d’imitar gestos, expressions..etc del seu germà per cridar l’atenció. Sempre ha estat una nena molt tancada i inhibida, sembla que des de l’any passat s’ha obert més als altres.
- Dificultats generalitzades a tots els aprenentatges degut a les dificultats  específiques en la lectura i l’escriptura i a problemes d’atenció.
- Es visita 1 cop per setmana amb la psicòloga externa
- Assisteix a classes de reforç 1 cop per setmana
- Realitza un programa online per tractar la dislèxia ( INTEGRATEK)  4 sessions setmanals.

Alumne 3

Alumne que cursa 3r de Primària. El seu rendiment en els aprenentatges és inferior a l’esperat donades les seves capacitats. Presenta dificultats d’atenció i impulsivitat a l’escola, el pare és molt conscient de la problemàtica que presenta el fill però la mare no. Ella creu que la manca d’atenció ve donada per la manca d’estimulació adequada a les altes capacitats del seu fill i al fet que el grup classe de 2n era “molt mogut”. S’ha creat unes expectatives molt altes en relació al seu fill  i no contempla la possibilitat que realment hi hagi una problemàtica de tipus atencional ( no necessàriament vinculada per un TDAH) . Aquestes altes expectatives les transmet al seu fill, en forma d’exigències, i pressions, fet que provoca nivells alts d’angoixa en el nen i autoexigència. Tot i així, en aquest nou curs s’aprecia una petita evolució,  s’han creat nous grups classe i la mare està més tranquil·la i menys exigent donat el fet que ja no li preocupen les característiques del grup classe del seu fill. Sembla que aquest canvi d’actitud en la mare ha influït en el nen que ara es mostra menys angoixat. La psicòloga externa ha tingut una primera entrevista amb els pares del nen i a partir de finals de més iniciarà les visites amb el nen. La tutora posa de manifest que aquest no és un dels pitjors moments del nen, però precisament per això s’acorda entre les tres parts que ara seria convenient treballar amb la mare i treballar amb el nen el tema de la pressió i l’exigència. Aquest treball serà dut a terme per la tutora, i per la psicòloga externa.


Context Familiar
- Pare molt conscient de la problemàtica que presenta els seu fill, mare no tant
- Mare recrimina a l’escola que no dona resposta a les necessitats del seu fill.
- Mare molt perfeccionista, exigent, exerceix pressió en els fills.
Context Individual
- Nen amb capacitats normals -altes
- Impulsiu
- Mostra nivells alts d’angoixa
- Mostra dificultats d’atenció
- No mostra inquietud psicomotriu a l’aula.
- Autoexigent
- No reuneix requisits per a ser diagnosticat de TDAH, tot i que les puntuacions en les diferents proves són elevades, no acaben de ser significatives i a més a casa la simptomatologia no es fa tant patent pels pares.
- S’esforça en els aprenentatges però els resultats són inferiors al que s’espera donades les seves capacitats.

CAS K – Alumna de P5

Després de la reunió de coordinació ens hem desplaçat a l’edifici d’infantil per tal d’administrar el WPSSI – III a l’alumna de P5 del Cas K.

L’Escala d’intel·ligència de Weschler per a Preescolar i Primària, tot i ser una prova adaptada per a nens i nenes d’aquesta etapa, té una gran similitud amb les altres escales de Weschler ( WISC i WAIS), ja que dels onze subtests de què consta únicament tres són originals. El WPPSI consta de dues parts: verbal i manipulativa, cadascuna de les quals està integrada per cinc proves més una de complementària a la part verbal.

En aquest quadre queden resumits els subtests administrats durant la prova:

Subtests del WPSSI[1]
Escala Verbal
Escala Manipulativa
-          Informació
-          Vocabulari
-          Aritmètica
-          Semblances
-          Comprensió
-          Dibuix geomètric
-          Figures incompletes
-          Quadrats
-          Casa d’animals
-          Laberints



[1] Costas i Moragas, C. ( 2003 ) Avaluació psicològica del desenvolupament infantil: des del naixement fins als sis anys. Universitat Autònoma de Barcelona: Servei de publicacions p. 130.

1 comentario:

  1. Hola Irene,
    Al teu blog apareixen tres parts clarament diferenciades: una primera en que has emmarcat el context; una segona, en que apareixen diferents casos en que s’ha fet una demanda d’intervenció; i un tercer apartat en que apareix una sèrie de tests.
    Les tres parts, però, no queden relacionades entre sí, i no apareix el teu rol.
    Recorda que el diari ha de plasmar el procés que estàs realitzant en el Pràcticum. No només cal fer una descripció de les sessions, es demana també que el diari serveixi com a eina reflexiva i analítica de les hores presencials.
    Aprofito per comentar-te que les intervencions al blog han de ser més sovintejades.
    Respecte al seguiment dels blogs dels companys, hauries de fer l’esforç de seguir-los i participar-hi.

    ResponderEliminar