jueves, 15 de noviembre de 2012

Sessió 10

Dilluns  05-11-2012

CAS K – Alumna de P5

En aquesta sessió ens hem desplaçat a l’edifici d’infantil per tal de continuar amb l’avaluació de l’alumna del Cas K. En vista als resultats obtinguts en el WPPSI, passat en la 8a sessió, es planteja la necessitat de seguir explorant a l’alumne per tal de verificar i delimitar les dificultats que presenta en relació al llenguatge i descartar la presència d’altres dificultats en altres àrees que no ha estat possible explorar mitjançant l’Escala d’intel·ligència de Weschler per a preescolar i primària.
Per tal de dur a terme a aquest objectiu se selecciona el Cuestionario de Madurez Neuropsicológica Infantil (CUMANÍN) de J. A. Portellano, R. Mateos i R. Martínez Arias, Mª J. Granados i A. Tapia, un test de “screening” neuropsicològic que permet conèixer el grau de desenvolupament maduratiu assolit en cadascuna de les àrees explorades i és útil per detectar possibles dificultats en el desenvolupament en edats que,per coincidir en l’inici de l’etapa escolar, són essencials en l’evolució dels nens.

Què és i com s’avalua la maduresa neuropsicològica?

La maduresa neuropsicològica es defineix com el nivell d’organització i desenvolupament maduratiu que permet la execució de les funcions cognitives i conductuals d’acord amb l’edat cronològica del subjecte ( Portellano, Mateos i Martínez, 2000). L’avaluació de la maduresa neuropsicològica es realitza mitjançant l’administració d’instruments que mesuren les diferents àrees de funcionament cerebral, específicament de les funcions cognitives superiors, existint consens en la comunitat científica de que les principals funcions cognitives a avaluar són l’atenció, el llenguatge, les funcions sensoriomotrius, les funcions perceptives i la memòria, a més de l’assimetria funcional o la lateralitat. Els instruments que s’utilitzen en l’actualitat estan dissenyat per a l’avaluació de funcions específiques, i el seu propòsit principal determinar els patrons de desenvolupament cerebral, vinculats a punts forts i punts dèbils de les funcions neuropsicològiques, per comprendre l’origen de les dificultats cognitives per tal de definir una possible intervenció i tractament. Així doncs, com més completa sigui l’avaluació, més fàcil serà comprendre la manera en que les funcions neuropsicològiques es troben afectades per patologies, a més d’identificar el nivell i la qualitat de les funcions preservades de cara a una futura intervenció.

Tot i que existeixen moltes bateries neuropsicològiques creades amb aquesta finalitat, la majoria d’elles han estat desenvolupades per tal d’avaluar a nens de parla anglosaxona. El Cuestionario de Madurez Neuropsicológica Infantil ( CUMANÍN) és de les úniques bateries d’avaluació de les funcions cognitives i de les seves correlacions amb el desenvolupament cerebral que han estat desenvolupades per a nens de parla hispana . La prova ha estat desenvolupada íntegrament a Espanya això implica que la baremació també ha estat realitzada amb nens espanyols . A més l’instrument s’ha estudiat i tipificat amb una mostra molt amplia de 879 subjectes procedents de diferents centres educatius, fet que ha permès un exhaustiu estudi de les seves qualitats psicomètriques.

La prova és d’aplicació individual que s’aplica a infants de 3 a 6 anys (36 a 78 mesos). Conté 8 escales principals i 5 escales auxiliars, partir de les quals s’obté un índex o quocient de desenvolupament global.

ESCALES PRINCIPALS
PSICOMOTRICITAT
LLENGUATGE ARTICULATORI
LLENGUATGE EXPRESSIU
LLENGUATGE COMPRENSIU
ESCTRUCTURACIÓ ESPACIAL
VISOPERCEPCIÓ
MEMÒRIA ICÒNICA
RITME
ESCALES AUXILIARS
(FLUIDESA VERBAL)
(ATENCIÓ)
(LECTURA)
(ESCRIPTURA)
(LATERALITAT)

QUOCIENT DE DESENVOLUPAMENT GLOBAL (QD)

1 comentario: