martes, 16 de abril de 2013

Sessió 5

Dimecres 20-03-2013

En aquesta sessió he presentat a la psicopedagoga d’infantil i primària els qüestionaris que he elaborat per a recollir informació sobre la percepció de les tutores de P4 en relació a els problemes de conducta per manca de límits en els seus grups-classe.

El qüestionari és una tècnica de recollida de dades que consisteix en un conjunt de preguntes molt estructurades i organitzades sobre un tema. La finalitat del qüestionari consisteix en obtenir de forma sistemàtica i ordenada, informació sobre les variables que intervenen en una situació i això sobre una població o mostra determinada.

En l’elaboració del qüestionari he intentat seguir els següents passos i tenir en compte els aspectes que els integren:

Passos per l’elaboració d’un qüestionari[1]

1.Contextualitzar la tècnica en el procés d’intervenció: En una primera fase cal que ens plantegem què ens mou a l’elaboració del qüestionari i que aquest ens permetrà corroborar o descartar. Així doncs, prèviament he hagut de fer una formulació del problema per tal d’establir clarament quina és la finalitat d’elaborar el qüestionari i què és el que pretenc aconseguir.

2. Determinació de les variables a observar: Un cop establert l’objectiu del qüestionari, cal que s’operativitzi aquesta pretensió amb la definició del constructe, característica o tema en el qual s’intervé. Un cop es té clara la definició, serà de gran utilitat explicitar i definir les dimensions o variables de què es composa el tema que es vol analitzar. Així s’estarà amb disposició d’enumerar i definir els indicadors observables que ens permetran analitzar cadascuna de les dimensions o variables que olem recollir amb el qüestionari.

3. Especificació de les preguntes: A partir del llistat d’indicadors definits caldrà elaborar les preguntes amb què tractarem que la persona ens aporti la informació que desitgem. En aquest sentit hi ha diferents tipus de preguntes que es poden classificar en funció de diferents criteris. Una primera classificació es basa en la naturalesa de la informació que volem aconseguir. Des d’aquesta perspectiva, aquestes es classifiquen en preguntes obertes o tancades. Les preguntes tancades a més es poden classificar en dicòtiques ( en les quals la resposta és sí o no), d’elecció múltiple en ventall ( diferents respostes possibles) o d’estimació ( les diferents respostes són una gradació d’intensitat o freqüència).

4. Determinació dels aspectes formals d’un qüestionari: Finalment cal donar forma al qüestionari. Aquesta tasca que , a priori pot semblar poc important és cabdal perquè la persona realitzi correctament el qüestionari. En  primer lloc, cal que fem un qüestionari que sigui atractiu per que fa a l’ús i combinació de diferents lletres i tipografia, colors, separació de seccions. A més a més serà fonamental quedin clares les dades personals que han de ser recollides així com establir clarament les instruccions de com han d’emplenar o respondre el qüestionari, el temps del que disposen i tots els aspectes que han de conèixer sobre la seva aplicació.


[1] Andreu, Ll. et al (2011). Diagnòstic en educació. Barcelona: Editorial UOC.

No hay comentarios:

Publicar un comentario